Marko Selaković

Blog o društvenim pojavama, odnosima s javnošću, ali i ličnim i profesionalnim dilemama i razmišljanjima autora.

Svinjski grip ili aH1N1 u komunikacijskoj sferi

selak | 11 Novembar, 2009 15:56

Već danima se bijem po prstima da ne otvorim ovu temu, kako ne bih uznemirio javnost svojim blogovanjima o najvećoj ovosezonskoj pošasti savremene civilizacije, poznatoj pod nazivom virus aH1N1.

 

Kao što znate, ovaj virus izaziva nepogodu koja se u narodu zapatila pod nazivom svinjski grip. Gadno. Nezgodno. Nema dileme.

 

Danas, kada nam je ministar ovdašnji obznanio da je proglašena epidemija, moram da primetim nekoliko bitnih detalja, isključivo u svojoj sferi poslovnog delovanja - komunikacijama. Evo kratkog stručno-metodološkog pregleda strukturiranja ovakve kampanje - iako sam tvrdio da neću na ovaj način analizirati primere iz domaće prakse odnosa s javnošću, ne mogu da izdržim a da ovu dobru praksu ne prokomentarišem. Navešću samo neke elemente - kompletno raščlanjivanje bi previše prostora zauzelo:

 

1. Karakteristika ovakvih kampanja je plašenje svekolikih javnosti novim smrtonosnim čudom. Cilj ovakvog pristupa je jasan - prodati nešto što može da eliminiše ili neutrališe to novo smrtonosno čudo. Ekonomija je surova i jasna - treba najpre zaplašiti, kako bi se moglo delovati. 

 

Dakle, cilj kampanje: izgraditi svest o svinjskom gripu kao ključnom elementu izazivanja egzistencijalne ugroženosti stanovništva Srbije. Ciljne javnosti: stanovništvo Srbije, mediji (istovremeno u funkciji transmitera ključnih poruka).

 

2. Kako bismo do ovoga došli, moramo da razvijemo strategiju - uz proaktivan pristup i pozicioniranje virusa aH1N1 kao ključne teme u svim nacionalnim medijima, jasno komuniciramo ključne poruke, a to su:

- svinjski grip je smrtonosan i može pogoditi svakoga

- svinjski grip se ne leči

- vakcinacija je jedini spas

- treba se vakcinisati evropskom vakcinom

 

Kontinuiranim komuniciranjem i ponavljanjem ovih poruka, uz primenu odgovarajućih taktika, dolazi se do efikasne izgradnje željene percepcije - moram da se vakcinišem, jedina dobra vakcina je Novartis vakcina. 

 

U domenu taktika:

 

Smrtonosnost svinjskog gripa komunicira se kroz kontinuirano ponavljanje u medijima, uz primenu starog UNICEF trika sa ciframa. "Procena je da će u prvom talasu oboleti između 300 i 400 hiljada ljudi". U sledećoj rečenici navedeno je da je "očekivani mortalitet 0,01%", što prostom matematičkom operacijom daje cifru od 30-40 mrtvih (manje od "običnog" gripa), ali niko ne računa taj broj - oboleće stotine hiljada ljudi!!!

 

Nelečivost gripa komunicira se na nivou ekspertskih mišljenja: "Ne postoji terapija za ovaj oblik gripa". Elem: ne postoji terapija ni za jedan oblik gripa - mogu se samo ublažiti simptomi, sprečiti širenje infekcije i eventualne komplikacije. Dakle, isto kao bilo koji drugi grip.

 

Vakcinacija je jedini spas - komunicira se kroz modele dobre prakse: vakcinu je u Evropi primilo više od 40 miliona ljudi!!! Naravno, građanin kaže: super, sjajno, pametni ljudi, vidi nas...Koliko to iznosi procentualno? Evropa ima 730 miliona stanovnika. Velikodušno zaokružimo na 6 (šest) procenata. Takođe, tvrdi se da je vakcina jedino pouzdano sredstvo zaštite. Sklon sam da verujem u ovu tezu, ali bih voleo da znam šta je vakcina i kako radi.

 

Treba se vakcinisati evropskom vakcinom - komunicira se kroz afirmaciju kompetitivnih prednosti proizvoda. Naravno da je dobro da se već testirana vakcina primenjuje, ali sam proizvođač kaže da vakcina nije testirana kod dece mlađe od 4 godine!!! Kod nas se insistira na vakcinaciji dece mlađe od 2 godine. Zločin, eksperiment, slučajna greška ili nešto četvrto? Prosudite sami.

 

Na kraju - proglašenje epidemije komunicira se sa pozicije ministra kao nepobitnog autoriteta i ključnog donosioca odluka: naš zakon kaže da se epidemija proglašava "kada se proceni da ima elemenata epidemije". Koliko slučajeva imamo registrovanih i sa kakvom disperzijom? Koja evropska zemlja je do sada proglasila epidemiju? Koje su mere? Pa...videćemo, zavisi od situacije.

 

Kad vidimo mere, videćemo i skrivenu agendu. O tome neću sada. Jasno vam je - benzin, "Fiat", štrajkovi, besparica, zakoni. Ipak, to je već politika, ne struka.

 

Da zaključim: dobro strukturiran i sistemski spinovan komunikacijski "tigar od papira". Čestitamo. Čist spin - školski primer (pitaću nadležne mogu li da koristim na predavanjima).

Ipak, priča se kod nekih nije primila. Evo jednog, upravo piše na blogu. I ne, neće se vakcinisati.

 

 

 

 

 

Komentari

Re: Svinjski grip ili aH1N1 u komunikacijskoj sferi

casper | 11/11/2009, 16:28

Nece ni ova, koja se u potpunosti slaze sa ovim sto si napisao!

Re: Svinjski grip ili aH1N1 u komunikacijskoj sferi

taratavna | 11/11/2009, 16:42

a potpisivanje???

Re: Svinjski grip ili aH1N1 u komunikacijskoj sferi

sanjarenja56 | 11/11/2009, 16:42

Lepo si ovo razložio i skockao, ali nažalost, mediji se rado na pogrešan način igraju ovom temom.

Re: Svinjski grip ili aH1N1 u komunikacijskoj sferi

dmc | 11/11/2009, 16:50

Mislim da je ovaj marketing projekat proizveden negde u inostranstvu, a da su svoje podruznice (tj drzave) lepo odradile preko svojih papagaja posao - i ne necu se vakcinisati, a ima nas jos ;) Pozdrav

Potpisivanje

Marko Selaković | 11/11/2009, 17:07

Uh, potpisivanje je tek posebna tema, rekoh da sam samo pojedine aspekte obradio. Ima vremena :)

Re: Svinjski grip ili aH1N1 u komunikacijskoj sferi

zubovic | 11/11/2009, 18:05

Nisam upisao besplatne akcije, neću "upisati" ni da odbijam vakcinu. Ko mi dođe na vrata biće dva puta ljubazno zamoljen da ode, treći put bijem i ne biram gde, čime i koga.

U domu zdravlja sam saznao da onaj koji je vakciniše potpisuje da to radi na svoju odgovornost, pa vi prosudite da li je pametno da budemo odgovorni za ono što nam nameću. Kao što rekoh, dva puta upozoravam treći put....

Re: Svinjski grip ili aH1N1 u komunikacijskoj sferi

NikkiL | 11/11/2009, 19:15

Ta kampanja koja se po Srbiji vodi je definitivno zasluzila dobru analizu. Ja gledajuci iz Kanade na celu tu totalnu histeriju po Srbiji, slusajuci roditelje, rodjake, prijatelje koji panice do besvesti mozgova ispranih od medijskog pritiska , se pitam jer to isti svinjski grip il su te srpske svinje nesto extra kontaminirane u odnosu na ove belosvetske :))) Mislim, ovde se svuda plasira da je grip nacelno blag ali da za odredjene rizicne grupe moze da bude opasan, CBC je objavio kako je smrtnost od ovog gripa maltene samo 10% ukupne smrtnosti od sezonskog gripa, prica se i o nacinima na kojima se (i ovde) medijski spinuje to, cak i analizira zasto je to tako ...a tu je izgleda totalna medijska epidemija zavladala.. srecno vam bilo, samo se nadam da nece propisati nekakvu obaveznu vakcinaciju..:(

@NikkiL

Marko Selaković | 11/11/2009, 19:31

Spin-saga se nastavlja u najgorem mogucem scenariju...

Pre pola sata je pusten prvi test-balon - obznanjeno je da je vakcinacija obavezna :(

Po cenu placanja kazne i neupisivanja deteta u drzavnu skolu - necu dozvoliti da se moje dete vakcinise.

Krivicno delo

Marko Selaković | 11/11/2009, 22:32

Upravo nas je, putem nacionalnih medija, jedan narodni poslanik prosvetlio da je odvracanje drugih od vakcinacije krivicno delo.

Cisto da znamo.

Ne zelim da bilo koga odvracam. Navodim samo licni primer. Ne bih bas da mi sude zbog aH1N1 :)))

Re: Svinjski grip ili aH1N1 u komunikacijskoj sferi

onaj-koji-poznaje-kako-se-ovo-radi | 12/11/2009, 01:17

@ Marko Selakovic
Potpuno pogresno predstavljeno analiziranje ovog slucaja (bez obzira na to da je dato samo delimicno).

Nadam se da svoje kampanje ne radis po principu cilj-strategija-poruke-taktike, posto to uopste nije ni pravi redosled (ni za analizu, ni za ispravan rad), a kamoli kompletan skup potrebnih elemenata. Ali o tome kako bi trebalo moze da se napise jedno omanje predavanje, pa da ne duzim...

Drugo, i mnogo bitnije, (osim sto se mediji svuda bespotrebno velicaju kao THE ONE (a cesto i AND THE ONLY)kanal komunikacije) nadam se da svojim klijentima ne preporucujes bilo koji oblik onoga sto ti zoves "UNICEF trik sa ciframa", posto time srozavas PR profesiju skroz. Pa nije valjda da je PR za tebe na nivou trikova i smicalica, pa sta prodje i koga zeznes? ccc, crni Marko...

Shvatam da si ti to pisao da bi pljunuo na ovo sto oni rade, ali i to cime si ih pljunuo pokazuje nizak nivo tvog znanja. Obaska sto nisi primetio da "ovi gore" uopste nemaju ni K od kampanje. Oni samo guraju nesto (bilo sta za sta im se u trenutku ucini da bi moglo da "radi") dok im to ne pukne, pa onda guraju drugo dok ih i tu ne provale, pa trece... organizovanje njihove "kampanje" je na nivou tekuce operative (a i to rade lose).

Slazem se da vlada i svi njeni organi (tela, agencije, itd..) uopste nemaju pojma sa komunikacijom, ali tako je vec poslednjih nekoliko godina, pa sta je tu onda novo? Moze se pomenuti i da je iz meseca u mesec sve to samo losije, posto konstantno unistavaju imidz svih drzavnih institucija, ali i to je vec poznato...

Dakle, ako hoces da pokazes kako bi trebalo - samo napred. Tu sam da se ukljucim sa nekim korisnim komentarom, sugestijom ili da ispravim ako se nekome omakne neka greska u tom planiranju komunikacija.

@onaj-koji-poznaje-kako-se-ovo-radi

Marko Selaković | 12/11/2009, 07:33

Da biste na nekog uticali morate govoriti jezikom koji taj neko razume. Dakle, kompletnu analizu svodimo na vrlo bazicne stvari, kako bi i siri auditorijum mogao da razume o cemu se ovde zapravo radi. Predstavljene su neke osnovne tehnike kojima se u ovom slucaju manipulise, a ideja mi ni na koji nacin nije da pljujem, nego da ukazujem.

Uzgred, zaista bih voleo da nam ostavite slobodu izbora sta cemo nasim klijentima preporucivati, a tezu da poistovecujem odnose s javnoscu sa odnosima s medijima zaista ne bih komentarisao ovde, posto predstavlja otvorenu rukavicu u lice.

Na kraju: voleo bih da se potpisete imenom i prezimenom, a vise od svega bih voleo da na Vasem blogu procitam poneku analizu. Mozda nesto i naucimo, a sigurno bi bilo vise nego zanimljivo za struku.

Re: Svinjski grip ili aH1N1 u komunikacijskoj sferi

onaj-koji-poznaje-kako-se-ovo-radi | 12/11/2009, 10:43

Niko nije pritiskao sta cete preporucivati svojim klijentima, samo se nadam da to nisu ovakve stvari...

A da se na mnogo mesta pominju mediji kao magicno resenje svih problema - spominju se, dok se strateski pristup (doduse ne bas potpuno ispravan) pominje samo sporadicno.

Zbog sacuvavanja identiteta (sto je meni primarno) nazalost mogu da pisem samo pod ovakvim imenom. A vec je napisano da zelim da pomognem (citiram): "Dakle, ako hoces da pokazes kako bi trebalo - samo napred. Tu sam da se ukljucim sa nekim korisnim komentarom, sugestijom ili da ispravim ako se nekome omakne neka greska u tom planiranju komunikacija."

Slobodno otvorite neku temu za to, a eto mene sa nekim pisanijem.

Bravo, Marko!

Bojana | 12/11/2009, 11:40

Pa dragi kolega,
uredno pratim tvoje blogove, ali do sada nisam imala potrebu da na tvoju rec stavim svoju, bilo kao rec slaganja ili ne slaganja, ali sada definitivno moram. Nisam bas precesljala sve komentare, pa i ako se ponovim u nekim pricama, unapred se izvinjavam.
Kao sto si i sam rekao vec danima se suzdrzavam da temu AH1N1 stavim u posebnu fioku, koja se zove "zaobici". Vec mi je pun nos raznih izjava. Ne znam da li si propratio emisiju zvanu "KAKO PREZIVETI SVINJSKI GRIP" koja se emitovala pre neke dve nedelje. Ehej dokle je to doslo. Emisija koja se davala u vecernjem terminu, tj. udarnom, 20 h RTS, tik posle dnevnika! Alo bre ljudi....
U toj emisiji je pricano kako se eto vec prijavilo 200 ljudi sa simptomima AH1N1 i kako je pandemija nesto neizbezno. Maltene, ce ljudi umirati po ulicama, i td.
Dan kasnije ulazim u autobus GSP-a. Kao sto svi znamo, odlican marketinski potez bio je postavljanje tzv. bilborda u autobuse, jer ces ga u dosadnoj voznji gradom sigurno u jednom momentu procitati. "Moj" autobus bio je brendiran plakatama JAZAS-a i pricom o HIV virusu i bolesti AIDS. Zaprepastili su me podatci. Dakle u Srbiji je 2300 ljudi zarazeno HIV virusom, od toga 1400 je oboleo od AIDS-a. U momentu mi kroz glavu prolazi: "Da li mi znamo gde su ti ljudi, kako zive i kako umiru?" Ko od medija se bavi ovim ljudima i ovim pricama? To je bolest od koje se sigurno umire, pitanje je samo vremena. I o cemu onda mi tu pricamo, koji grip????
Sledeci podatak koji me je takodje oborio sa nogu je definitivno Milorad Miskovic, Srpska majka. Pa taj covek nas obezbedjuje svime, od zvaka do vakcina za tako jednu opasnu bolest.
Potom mi stizu informacije iz sveta. Igrom slucajami stizu informacije iz Kanade, gde se vodi rat. Za razliku od Amera, Kanadjani ne veruju bas svemu sto se isprica na CNN-u i mnogo je medijski otvorenija drzava, pa tako mozete cuti i misljenje koje se ne uklapa u svetsku pricu AH1N1. Jedan od vodecih svetskih lekara, pricao je o raznim opasnostima pomenute vakcine, o kojoj, sada vidim, da je zakonom zabranjeno pricati protiv nje u zemlji Srbiji. A onda izneo podatak da su se u Torontu pojedini medicinski radnici pobunili i nisu zeleli da prime istu. Da li nam to nesto govori??? A onda dolazi na red potpisivanje za vakcinu. Da li se roditelji potpisuju kada bebama daju redovne vakcine??? Da li se roditelji potpisuju kada se u osmom razredu vakcinisu deca??? Da li se mi sami potpisujemo kada primamo bilo koju vakcinu, od tetanusa preko vakcine za "obican" sezonski grip???
Prosle nedelje samo otisla da primim vakcinu protiv "obicnog" gripa, koju primam redovno i sa i bez pojave AH1N1. Lekar koji je potpisao nalog za davanje vakcine ne zna ni kako ja izgledam. Nije me pitao ni da li sam alergicna na jaja, perje i td, a kamo li da mi je pogledao da li mi je grlo crveno! Zasto bi ja kao obican gradjanin morala da znam sve ove informacije? I onda dolazim do nekog sveukupnog zakljucka! Koliko nebitnih stvari, dnevno, strpamo u glavu, samo zato sto nemamo poverenja u ljude koji bi treballi o tome da misle za nas?
Zasto mediji rade ovo sto rade? Zasto nas uplicu u ovakve price? Jel im neko placa za ovo? Mnoge stvari mi prolaze kroz glavu! Sta od svega ovoga se sme reci u javnosti, a da se ne podnese neka krivicna prijava, protiv onoga koji misli drugacije???
I na kraju, moram da ti zahvalim sto si mi pruzio mogucnost da iznesem stvari koje su mi u glavi i koje vec danima pokusavam da potisnem, a stalno mi se vracaju, jer mi izjave, postupci i nacin promovisanja "svinjskog" gripa strasno vredjaju inteligenciju!!!

@Bojana

Marko Selaković | 12/11/2009, 15:45

Tebi mozda vredja inteligenciju, posto si u materiji. Za prosecnog gradjanina sve ovo je vise nego dovoljno da izazove paniku.

Re: Svinjski grip ili aH1N1 u komunikacijskoj sferi

Pedya | 12/11/2009, 23:04

Što bi @NikkiL rekla, ovde je "izgleda totalna medijska epidemija zavladala." Šteta što nema neke vakcine protiv TE epidemije...

@Pedya

Marko Selaković | 13/11/2009, 02:58

Postoji jednostavno resenjeL iskljuciti televizor.

Re: Svinjski grip ili aH1N1 u komunikacijskoj sferi

Dragan Radović | 18/11/2009, 02:02

Ne medijska, bar ne u malim medijima. Ako imam izveštaje sa sednica zvaničnih organa vlasti, saopštenja posebnih komisija za "preduzimanje tih i tih mera" i slične stvari, kao urednik puštam to u print ili postavljam na info sajt. I izjave doktora, itd.
Ne bi valjalo medijima koji se ponašaju u skladu sa uzusima zanata dodeliti ulogu kreatora, čak ni transmitera koji svesno rade na širenju straha.
Govorim kao vlasnik lokalnih medija, o velikima ne.
Ne mogu, opet, ni ćutati, jer imam čitaoce koji traže informacije.
Ne mogu ni istraživati eventualnu pozadinu - zar iz gradića na 50 km od Beograda? Lokalci to ne rade niti imaju ljudskih i materijalnih potencijala za to.
Trudim se da ne dodajem novu težinu već prevelikom paketu informacija ili "informacija" - novinari nisu stručnjaci za medicinu već za krojenje vesti od komadića podataka.
Dakle, shvatate li? Postoji realna mogućnost da smo mi, lokalci (izuzetno praćeni i čitani, inače, za razliku od laičkih mišljenja) nevoljni učesnici...Hmmm...trebam li reći?

Re: Svinjski grip ili aH1N1 u komunikacijskoj sferi

gkojadinovic | 18/11/2009, 08:36

Ja to ovako ovako vidim.

@Dragan Radovic

Marko Selaković | 19/11/2009, 10:06

Ovde pricam o glavnim spinerima na nacionalnom nivou. "Mali mediji" (mada nema malih i velikih medija, ima samo lokalnih, nacionalnih i globalnih, ako govorimo o klasicnim medijima) se ponasaju upravo onako kako si naveo i to je sasvim legitimno. Dakle, u ulozi su nevoljnog ucesnika, posto javnost, vec "inficirana" spinovanom pricom, to ocekuje od njih.

Dodaj komentar





Zapamti me

 
Powered by blog.rs