Marko Selaković

Blog o društvenim pojavama, odnosima s javnošću, ali i ličnim i profesionalnim dilemama i razmišljanjima autora.

Struka sutra (bez osvrta na juce i danas)

selak | 17 Novembar, 2008 11:29

Motivisan činjenicom da pregovori sa klijentima oko budžeta za 2009. godinu više liče na hladnoratovske diskusije o nuklearnom naoružanju, nego li na razgovor o adekvatnom odnosu ciljeva, obima usluga, kvaliteta usluga i cene, počeh da razmišljam o tome kako će u 2009. godini izgledati razvoj struke odnosa s javnošću i kako će globalni tokovi uticati na lokalne prilike...

 

Sigurno je, i nepobitno, da će predstojeća godina biti teška. Ne samo za agencije i menadžere za odnose s javnošću. Biće teška za sve u tercijarnim i kvaternernim privrednim granama. Zašto?

 

Svaka budžetska "seča" kreće od onoga što ne ugrožava direktan proces sticanja profita, dakle proizvodnje i prodaje.Čim se ti troškovi (viškovi radne snage, administracija) srežu, prelazi se na sledeću fazu - rezanje outsource-a i sistema podrške proizvodnji i prodaji. Tu će, dakle u drugom talasu, udar pretrpeti stručnjaci za odnose s javnošću.

 

Većina kompanija će se gotovo sigurno odlučiti da razvija sopstvene resurse, što implicira da očekujem da će obim angažovanja spoljnih konsultanata (agencija i freelancer-a) za direktnu realizaciju poslova odnosa s javnošću opasti, dok će porasti potražnja za edukacijom (napominjem: sve ovo odnosi se na privatni sektor, ne na budžetske korisnike - tu ipak važe druge uzanse, iako će i tu biti drastičnih redukacija). 

 

Sve ovo ne mora nužno da bude loše: pojedine agencije će se profilisati na tržištu i dobiti užu specijalizaciju (edukacija, planiranje, šta god), pojedine agencije će jednostavno prestati da postoje, i sve to zajedno vodi prema kanalisanju tržišnih tokova, što je, bez obrzira na pomanjkanje resursa sutra, veoma dobro za prekosutra. Međutim, koja opasnost vreba iza ćoška?

Instant-menadžera za odnose s javnošću je, ma kakva edukacija bila i ma koliko neko bio talentovan, nemoguće napraviti. Potrebna je praksa, praksa, praksa. Dakle, moguće je da će prevelika ambicija i previsoko postavljeni ciljevi od strane pretpostavljenih, uz očekivanje da edukacija odmah i ultimativno vrati uloženo, dovesti do kolizije pomenutih očekivanja i realnih mogućnosti, što će nastaviti proces stvaranja negativne reputacije struke, ovog puta kod veoma značajne interesne grupe - dakle poslodavaca i donosilaca odluka. Ukoliko se takva situacija dogodi, neće samo sutrašnjica biti teška - biće teško i napeto i prekosutra, i nakosutra, i još neko vreme posle toga. 

 

Dakle, imam utisak da nam sutrašnjica nije baš blistava. Možda ovo depresivno vreme ima uticaja na moj način zaključivanja, ali zaista mislim da će 2009. godina biti najteža za menadžere za odnose s javnošću od momenta etabliranja ove profesije kao prepoznatog i ozbiljnog zanimanja u zemlji Srbiji. 

Nadam se da nisam u pravu i radujem se svakom vašem doprinosu ovoj diskusiji. 

Komentari

Re: Struka sutra (bez osvrta na juce i danas)

TJ | 17/11/2008, 12:11

A da li bi neka sveopsta solidarnost, javno i otvoreno komuniciranje na temu: Globalna finansijska kriza, uspela da pomiri zelje poslodavaca i njihovih zaposlenih.
Svi znamo da ce 2009. godina biti teska,ok, hajde da vidimo koji su to pravci i sta uraditi da prodjemo sto bezbolnije.
Moj stav je da otpustanje radnika, ukidanje pojedinih sektora.., nije najbolje resenje.

Nadam se da se slazes da jedino sinergija donosi dobre rezultate.Mozda ce u prvom trenutku poslodavac uspeti da smanji troskove, ali nisam sigurna da ce to biti dobra taktika za buducnost...

Dijalog

Marko Selaković | 17/11/2008, 12:19

Stoji da bi se kroz dijalog moglo proći bezbolnije, ali je pitanje koliko su poslodavci i donosioci odluka spremni za takav dijalog. Trka za preživljavanjem na tržištu je vrlo surova i bojim se da će kod njih preovladati fridmanovski metod razmišljanja o osnovnim ekonomskim postulatima. Naravno, ne kod svih, ali kod dobrog dela njih - zasigurno.

Ovaj komentar upravo i dodiruje liniju onoga što je kroz tvoj komentar prepoznato - poslodavac će uspeti da smanji troškove, ali smanjenje troškova preko ovog sektora čini kompaniju znatno ranjivijom za udare na njenu reputaciju (a krizni menadžment je skuuuuuuuup), tako da lako može po onoj narodnoj - ćar vajdu...

Re: Struka sutra (bez osvrta na juce i danas)

Jelena | 17/11/2008, 12:48

Ova diskusija preti da ode u veliku širinu, a onda je više niko neće uhvatiti, ni za glavu, ni za rep.

Donekle se slažem sa Markom, ali moram da dodam da je sektor odnosa sa javnošću u značajno boljoj poziciji u odnosu na ostale segmente tržišnih komunikacija.

Agencije koje se bave integrisanim marketing komunikacijama sve više pažnje posvećuju odnosima s javnošću dok segment dizajna i kreativne strategije ostaje u drugom, ili trecem planu ako racunamo i medije. To je trend u poslednjih 8 meseci.

Instant menadžera za odnose sa javnošću, na žalost, ima previše i veoma ih je lako napraviti. Problem je što su dobri menadžeri u toj oblasti prava retkost.
Definitivno je kratkoročna prspektiva u dobroj edukaciji kvalitetnih kadrova.

Sa druge strane, tržište postoji i u kriznim uslovima i tržišna utakmica može samo delimično da posustane jer profit je ipak suština. Ne treba odustajati.

Gerila marketing - poslušajte ako ste u prilici i ako vas ta tema zanima. Predavanje nisam imala priliku da čujem, ali knjiga je sjajna.

Re: Struka sutra (bez osvrta na juce i danas)

TJ | 17/11/2008, 12:50

Ako pricamo o globalnoj krizi, postavlja se pitanje koliko su Fridmanovi metodi bili dobri, da li je kontrola ipak morala da bude sastavni deo trzisne igre?
Za PR profesiju 2009. godina moze biti pravi izazov,gde ce znanje, taktika, kreativnost, i sl...doci do izrazaja...da li se slazes da pisanje saopstenja i nista osim toga, nije vise toliko zabavno?:-)
Vi ste ti koji morate poslodavcima i donosiocima odluka objasniti znacaj sektora, i navesti ih na dijalog.
Da li je sve sto je skupo i dobro? Nisam sigurna...

Jelena

Marko Selaković | 17/11/2008, 13:04

Tvrdim da tržište postoji, ali isto tako tvrdim i da će doći do dodatnih profilisanja i pregrupisanja.

"Agencije koje se bave integrisanim marketing komunikacijama sve više pažnje posvećuju odnosima s javnošću dok segment dizajna i kreativne strategije ostaje u drugom, ili trecem planu ako racunamo i medije. To je trend u poslednjih 8 meseci."

Jelena, otvorila si odlično pitanje kroz ovaj deo, i svakako će biti obrađivano kroz jedan od narednih tekstova na blogu, pošto i tu postoje određene dileme i nedoumice - gde su odnosi s javnošću, šta su, da li su funkcija menadžmenta ili marketinga itd. Ne bih sada dodatno otvarao ovo, pošto bi se cela tema lako pretvorila u Pandorinu kutiju.

Instant menadžera nema - ima tzv. menadžera, dva kursa, jedna školica i vozi. Treba razlikovati menadžera i tzv. menadžera. Razlika se lako može prepoznati - samo ga/je priupitajte kako doživljava sopstvenu struku. Ako ne vidi dalje od odnosa s medijima ili njih doživljava kao uvek i svuda ključne za upravljanje reputacijom - slobodno odmah prilepite prefiks tzv. Na moju odgovornost i na moju dušu :)

TJ: po pitanju price o agencijama - naravno da nije sve što je skupo istovremeno i dobro. Isto tako, ne mora sve što se prodaje dampingovano (što je takođe tema za sebe, doći će i ona na red) da bude loše. Nekad agencija ima strateški interes da dampinguje cenu, a istovremeno uradi svoj posao vrlo kvalitetno. Problematične su po pravilu agencije koje sve rade u dampingu, ili po principu "200g PR-a za poneti", ugovorenih po Šojićevoj metodi trgovine "Kad im prodajemo gvožđe, da im uvalimo i ventilatore" (javlja mi se da je ovo treća tema koju ćemo obraditi u veoma kratkom roku).

TJ, objašnjavanje poslodavcima je dobar test za same agencije - ako ne mogu da lobiraju za sopstvene interese, ne treba ni da opstanu na tržištu. A Fridmanovi metodi će teško doneti dugoročno dobar ishod...

Da li je sve sto je skupo i dobro?

Jelena | 17/11/2008, 14:22

ovo pitanje nije najsrecnije formulisano. Ako nesto donosi rezultate, tesko da se moze okarakterisati kao skupo. skupo je samo ono sto je cist trosak.

Dobra resenja naravno da kostaju. O tome ne treba diskutovati.

Jelena

Marko Selaković | 17/11/2008, 14:59

@Jelena: Celo pitanje se vrti oko toga da li poslodavci prepoznaju eksterno ugovorene usluge odnosa s javnoscu kao nesto sto je za njih "value for money", ili ih dozivljavaju kao nesto za sta se moze osposobiti i neko u kuci, bez potrebe za dodatnom ekspertizom.

A svako celishodno i kvalitetno resenje ima svoju cenu, to apsolutno nije tacka bilo kakvog spora.

Re: Struka sutra (bez osvrta na juce i danas)

DMB | 17/11/2008, 18:51

Dragi kolega, hvala na poticajnoj temi koja je već neko vrijeme aktualna i zasigurno je povećala potrošnju lijekova za smirenje među našim kolegama. Mislim da je jedna bitna razlika koju moramo imati na umu: promocija ili strateški konzalting. Promocija će sigurno osjetiti rezanje budžeta i to dramatično. Strateški konzalting se sada više traži, jer je vrijeme restrukturiranja kompanija i nalaženja novih tržišnih izlaza i pristupa. Dakle, ovisi na čemu je agencija / konzultantska kuća gradila strateško usmjerenje u protekle dvije i više godina. Marketing će stradati više nego PR,a izvršni poslovi više nego strateški. I tako to uvijek biva. Drugo je pitanje tko upravlja našim budžetom? Ako je to direktor marketinga (što je ionako ajme) sada će se osjetiti, ako je to CEO, CFO ili CC onda imamo priliku naći načina očuvati svoje budžete do razumnih granica. Treći kriterij za opstanak je koliko smo flexi i inovativni. Ako se možemo prilagoditi onome što kompanije sada najviše trebaju (prilagodba novim uvjetima, tržište, socijalni mir, lokalna zajednica, EU, očuvanje reputacije u vremenu kada se marketing minimizira, CRM, interni odnosi itd. onda mislim da možemo opstati kroz teško vrijeme. Naposlijetku, privatni sektor u PR-u se isto treba prilagoditi vremenu i napraviti sa svojim poslovanjem ono što rade veliki - realni plan i analiza, rezanje troškova uz povećanje kvalitete, restrukturiranje portfelja, prilika za odabir samo najboljeg kadra i ... očuvanje svojih cijena. Dakle, radije manje posla uz iste cijene nego klanje konkurencije dampingom što može potpuno uništiti tržište. Kako u svakom riziku vidim priliku, možda je ovo prilika da sa tržišta konačno budu pometeni oni koji ne rade dobro a to svoje loše naplaćuju malo. A tko ima viška sredstava, sada neka kupuje i spaja one manje koji neće moći opstati a možda imaju neku kvalitetu.
P.S. ovo su moji osobni stručni stavovi i ne odražavanju nužno službeni stav kompanije za koju radim i organizacija koje savjetujem:)

DMB

Marko Selaković | 17/11/2008, 23:33

Draga koleginice DMB, uz istu ogradu koju si i ti ostavila u poslednjoj recenici, ne ostaje mi nista drugo nego da te potpisem od prve do poslednje reci...:)

Re: Struka sutra (bez osvrta na juce i danas)

Nikki | 18/11/2008, 01:08

Naravno da je instant PR menadzera nemoguce napraviti, ali mi se iz ovog mog prekookeanskog coska gledano (mozda i gresim jelte) cini da kod nas postoji izvesna hiperprodukcija upravo takvih kadrova u sektoru marketing/komunikacija koji se preko noci posle par meseci nekakvih kurseva hvataju poslova za koje nemaju ni znanje ni iskustvo. Rekla bih da je ovom sektoru u Srbiji potrebno jedno dobro ciscenje i razdvajanje zita od kukolja, a verovatno i malo iskustva iz prve ruke za one koji misle da je preskupo platiti konsultanta/ menadzera sa iskustvom, da shvate da je ponekad preskupo NE platiti ga :)

Inace srecno ti blogovanje, a cekam te sa tom marketing/pr temom da dovrsimo onu davnozapocetu diskusiju ;))

Niki

Marko Selaković | 18/11/2008, 13:24

Nikki,

To mi je zasigurno sledece, ako ne bude dnevnih dogadjaja koji bi uticali na promenu rasporeda :)

Ne, ne, ne... decko je potpuno pobrkao signale...

neko-ko-zna-i-ozbiljno-se-bavi-ovim-poslom | 18/11/2008, 21:58

Potpuno se NE slazem sa gore napisanim uvodom (a samim tim i sa skoro svim ostalim). Smatram da za DOBROG strucnjaka ne postoji LOSE vreme. Sta vise, smatram (i licno potvrdjujem u svakodnevnom radu sa klijentima) da u veoma losim trenucima RASTE potraznja za dobrim strucnjacima (naglasak je na reci "dobrim").

Da ne duzim mnogo o tome, cinjenice su jasne: kada je normalno (ne-krizno) vreme kvalitetan klijent (obicno) zna sta da radi - i u tom pravcu i ide. Kada je kriza, kvalitetan klijent (ovde je naglasak na "kvalitetan", tj. edukovan klijent, sa vizijom i dobrim generalnim planom poslovanja) nije potpuno siguran sta mu je ciniti, pa poseze za dobrim (proverenim, pozdanim, uspesnim) strucnjakom da mu u teska vremena pokaze pravi put. I naravno, spreman je i da (vise) plati za to (posto je ulog sada veci - opstati ili propasti, a ne biti prvi, drugi ili treci na trzistu).

Ono sto se desava kod nas je da agencije (i raznorzni "strucnjaci") generalno nude jedno veliko NISTA. Ili da budem precizniji, ne daju toliko toga da se to uopste moze nazvati necim. I naravno da se toga firme prvo oslobadjaju, balasta koji im iovako ne donosi mnogo toga. A sve to je bruka i sramota za ovu profesiju...

Pa jel' moguce da struka koja bi trebala da se bavi (tudjim) imidzom ima toliko los imidz kod nas? Mene licno je (skoro) sramota kada mi neko kaze da se bavim PR-om, jer vidim kako me nekako odmah svrstava u grupu sa (bez namere da ikoga uvredim, samo prenosim misljenje sirokih narodnih masa) lepim, mladim devojcicama koje se pojavljuju na televiziji reklamirajuci svoje proizvode ili neke zurke, mladicima sa kravatama u odelima "sto na poslovnoj veceri laziraju ko keceri" (prepev dela stiha iz pesme "Govedina" sastava Beogradski sindikat), svim onima kojima je (glavni) posao da se pojavljuju na raznim koktelima, prijemima i ostalim "fancy" ili "in" desavanjima, i generalno sa svim "biznismenima" koji "prodaju maglu".

I dobro, sta je onda resenje? Pa da svi nasi (vajni) "strucnjaci" stvarno nauce posao kojim se (kao) bave i da pocnu da nude nesto sto stvara pravu (pravu!!!) korist za klijenta. Da pocnu vise da se bave komunikacionim strategijama (pod ovim ne mislim na prepisivanje ponuda copy+paste ili find+replace varijantom, gde se svim klijentima nudi (skoro) potpuno isto, a u dokumentu se menja samo ime (potencijalnog) klijenta), a da prestanu da se bave brojem objava, press konferencijama, eventima (namerno napisano ovako, posto se "bolje prodaje" klijentu) i slicnim operativnim radnjama. I da pocnu da se (barem malo) razlikuju od pomenutih instant-menadzera za odnose s javnoscu (sto jesu, jer obicno i nemaju bas mnogo vise znanja i (pravog!) PR iskustva).

I naravno, da prestanu da kukaju, jer da su dobri napravili bi nesto od ove struke u predhodnih 10-ak godina. Barem imidz, ako nista drugo, jer time se ova struka bavi...

autor: neko-ko-zna-i-ozbiljno-se-bavi-ovim-poslom (nisam se potpisao pravim imenom, jer su u ovom poslu ego i sujeta mnogo jaki, a ne bih bas da se bakcem sa time, jer imam mnogo svog posla... da, da, i u doba krize...)

M.

Marko Selaković | 19/11/2008, 00:14

neko-ko-zna-i-ozbiljno-se-bavi-ovim-poslom, hvala na doprinosu ovoj temi. Gledano ovako, zaista ne vidim da su stavovi sustinski suprotni. Pokusacu da rezimiram u jednoj recenici: ko prodaje maglu, tj. nista (ili skoro nista) nece opstati u trzisnoj utakmici. Medjutim, ne mislim da sve agencije i prakticno svi ljudi koji se u Srbiji bave odnosima s javnoscu prodaju iskljucivo maglu i "copy-paste" resenja - ova generalizacija mi "ne pije vodu". Ima i takvih, ali ce ih ova trzisna situacija veoma ostro filtrovati (bar se nadam da ce biti tako). Takodje, ko god od "strucnjaka" odnose s javnoscu dozivljava kao pre svega promotivnu, a ne stratesku funkciju, sigurno ce jako osetiti pad posla, sto apsolutno nije lose sa aspekta struke (vec je komentarisano da ce neminovno doci do odredjenih pregrupisanja). Tekst pre svega upucuje na uobicajene "cost-cutting" tehnike od kojih gotovo nijedan veliki sistem nece biti oslobodjen, uz ukazivanje na par zamki koje ocekuju domace biznismene i "biznismene". Bojim se samo da njihova svest nije dovoljna da bez krize ili ozbiljnih komunikacijskih problema shvate neophodnost angazovanja strateskog konsaltinga u oblasti odnosa s javnoscu, a on ce ih, u momentu kada to shvate, veoma skupo kostati. Onaj svesniji deo klijenata (ne nuzno edukovaniji) vec uveliko radi sa svojim konsultantima na ozbiljnim resenjima i izlaznim strategijama za situacije u kojima se nalazi, ili u kojima se moze naci.

Po pitanju reputacije struke u Srbiji - zaista bi svako trebalo da se zapita koliko je ucinio za afirmaciju iste i za njenu pravilnu percepciju od strane poslodavaca, ali i okoline. Slika PR-a opisana u Vasem postu je slika koja jeste mozda izgradjena u siroj javnosti - ali zaista nemam problem da funkcionisem u svom okruzenju. I klijenti, i kolege, i prijatelji, i saradnici znaju i prepoznaju da su odnosi s javnoscu strateski bitna oblast koja se ne moze svesti na cvrkutanje, kolutanje ocima i foliranje, kao i da su mediji samo jedan od kanala za prenosenje poruka (istina mocan, ali ne uvek i nuzno najmocniji), a ne sami sebi cilj. Svih 6 godina profesionalnog rada u oblasti odnosa s javnoscu edukujem klijente, kako u smislu klasicne edukacije, tako i u smislu kontinuiranog razgovora i ukazivanja na mogucnosti koje proisticu iz sistemski vodjenih odnosa s javnoscu.

Na kraju: mislim da ipak ne stoji teza da za dobrog strucnjaka ne postoji tesko vreme. Ono se, iz mnogobrojnih razloga, moze pojaviti. Nekad i nasom krivicom, a nekad i spletom objektivnih okolnosti. Ne postoji univerzalno dobar strucnjak, a zakon ponude i traznje uredjuje stanje na trzistu. Dakle, ma koliko neko bio kvalitetan i ma kakve reference imao, ne postoji univerzalna garancija da ce ostvarivati velike profite i poslovne uspehe.

Na kraju, slobodno se potpisite, ako zelite, ne mislim da je ova mala blogerska zajednica sujetna...:) Ako i dalje zelite da zadrzite anonimnost - izvolite, sustinski je bitan doprinos diskusiji, a ne potpisnik.

hmmm...

neko-ko-zna-i-ozbiljno-se-bavi-ovim-poslom | 19/11/2008, 01:25

Samo par kratkih komentara:
1.) Nigde nisam napisao SVI, ali velika vecina je nazalost dovoljna da klizi ka SVI...
2.) Netacno je da ce ova kriza filterisati bilo sta - naprotiv, ostace oni koji imaju bolju vezu, a ne oni koji imaju bolji "proizvod", zato sto je srpska PR industrija (nazalost) tako napravljena
3.) PR edukovanost klijenta (trebalo bi, a ovde to nazalost nije tako) zavisi od kolicine edukacije koje im njihove PR agencije/kosultanti BESPLATNO pruzaju, a oni to ovde rade jako, jako malo (jer "sto bi ucili klijenta, pa da on to posle pocne da radi sam ili ode kod konkurencije, pa da konkurenciji damo edukovanog klijenta") - tako da okreni-obrni, zna se ko je naposletku kriv za ovakvo PR stanje... pa da, opet "strucnjaci"
4.) moj licni doprinos struci u Srbiji je (izmedju ostalog) gomila besplatne edukacije koju sam u poslednjih 10-15 godina odrzao, gomile mesta na kojima sam hrabro govorio da je car go i da sve to ne ide u pravom pravcu (cesto bio i jedini koji je smeo potpuno otvoreno da se suprostavi "velikima" koji bi kroz ovu profesiju samo da zarade pare, a nije ih briga sto joj na taj nacin ruse imidz), milion puta ismejavao sve jadne i pogresne pokusaje da se nesto kroz razne projekte i udruzenja prikaze da je dobro, a nije... i jos mnogo, mnogo toga... vecina pobedjuje, ali se jedan (makar bio i jedini i poslednji) tesko predaje...
5.) situacija u PR profesiji u Srbiji je katastrofalna, a da li ce se neko zatvoritiu svoj mali svet i reci da je tu ok - stvar licnog izbora, ali to lici na nojevsko guranje glave u pesak... nije dobro, i nece ni biti dok se STRUCNOSCU i KVALITETOM ne rascisti malo situacija na ovom polju...
7.) i da, u teskim situacijama se prepoznaju pravi stucnjaci, bez obzira kako je ta teska situacija nastala... i tada se vidi da li je strucnjak dobar ili je samo dobar na recima...
8.) i da, postoji univerzalno dobar strucnjak - onaj koji pravi rezultat bez obzira kako su karte podeljenje, ko ih je podelio i kada... rezultat, i to prvenstveno za klijenta (pa makar radili i onako kako se to njemu manje svidja) - to je strucnost i postovanje profesije... a onda trziste (potraznjom) potvrdjuje da je to dobar strucnjak.
9.) i dalje bih ostao pod ovim (namerno pretencioznim) pseudonimom, jer onaj ko je dugo u ovom poslu sigurno (prema ovoma kako pisem i sta pricam) zna i ko sam i verovatno vec ima veoma izgradjen stav prema meni, a za one koji to ne prepoznaju... neka nastave da se bave svojim "PR"-om

...i da, sve ono sto mislim da je dobro u srpskom PR-u napisao sam u tacki 6. ovog komentara... nazalost...

Re: Struka sutra (bez osvrta na juce i danas)

Nikki | 19/11/2008, 05:56

" ostace oni koji imaju bolju vezu, a ne oni koji imaju bolji "proizvod", zato sto je srpska PR industrija (nazalost) tako napravljena"

Pa ne samo srpska PR industrija koliko mi se cini to je nacin na koji stvari uopste i funkcionisu tu, nazalost.

M.

Marko Selaković | 19/11/2008, 07:29

neko-ko-zna-i-ozbiljno-se-bavi-ovim-poslom, interesantna opservacija za tacku 6 :). I dalje sam, ipak, na stanovistu da nije sve bas toliko crno.

Re: Struka sutra (bez osvrta na juce i danas)

neko-ko-zna-i-ozbiljno-se-bavi-ovim-poslom | 19/11/2008, 09:39

Hvala Nikki za to prosirenje na celu privredu... true.

Marko, tacno je da nije sve toliko crno, ali ulepsavanje situacije ne doprinosi njenoj promeni, nego uljuljkivanju i stagnaciji (tj. propadanju). Konstruktivna kritika (pa makar i na momente preterana) i dramatizacija podataka (koji uopste nisu sjajni) doprinose tome da se strucna javnost (ukoliko ona uopste postoji kod nas) probudi, prene i uradi vec jednom nesto po tom pitanju.

Zelim vam svima puno srece sa ovim blogom i da pocnete da se bavite krupnim pitanjima (tacnije, akcijama - manje price, vise dela), a ne da se raspravlja u prazno da li je PR deo marketinga ili je obrnuto (sto se objasni za 3 minuta), da li treba vise objava ili vise kvaliteta, da li je bolje budzetirati za ovo ili ono... Prvo da sredimo profesiju (to je jedna i jedina tema kojom bi svi koji ozbiljno zele da se se bave ovom profesijom trebalo JEDINO da se bavi, sve dok se situacija tu ne sredi, a onda cemo lako da razmenjujemo znanja i misljenja).

činiti (nešto) ili ne činiti (ništa)

Dragana Djermanovic | 20/11/2008, 09:27

@ neko-ko-zna-i-ozbiljno-se-bavi-ovim-poslom: zadovoljstvo mi je što znam ko si :)
I mogu da potvrdim da pseudonim kojim se predstvaljas nije pretenciozan. Takođe, tačka 6) kao demonstracija "pozitivnih" aspekata struke vrlo je upečatljiva.
Ali, svaki PR profesionalac sa zrnom osećaja odgovornosti kao karakternom osobinom radi šta ume ili može u datom trenutku da stvari promeni. To je u tvom slučaju bila besplatna edukacija (ima još nekih stvari koliko ja znam :)), u Markovom slučaju je volonterski angažman u DSOJ i ovaj blog... Nije malo, ni od jednog ni od drugog. Ali baš zato što nije puno, i što su retki i oni PRofesionalci koji i najmanje doprinose afirmaciji PR-a treba pozdraviti svaki individualni napor.
Slažem se sa tobom u celosti u vezi sa rečenicom: "naprotiv, ostace oni koji imaju bolju vezu, a ne oni koji imaju bolji "proizvod", zato sto je srpska PR industrija (nazalost) tako napravljena".
I šta sad? da ćutimo, okrenemo glavu, ne razumem?! Moramo davati svoj doprinos i dalje i jače. Inače smo saučesnici takvih rabota. Za sebe znam da to nikada svesno neću biti.

Re: Struka sutra (bez osvrta na juce i danas)

neko-ko-zna-i-ozbiljno-se-bavi-ovim-poslom | 21/11/2008, 00:19

Jeste Dragana, to sam ja, pogodila si. Molim te da ostane na tome da TI znas ko sam, a ostali - kako ko pogodi... nemoj nikome reci, molim te (znas vec, sujeta i sve sto uz to ide).

Hvala na svim lepim recima upucenim meni licno. Drago mi je da to neko vidi (bez obzira koliko pokusavam da se licno drzim "ispod radara").

Par komentara (bice jako kratki i nemaju nameru nikoga da uvrede, nego samo da se iznesu gole cinjenice):
1.) Smatram da je DSOJ jedno veliko zavaravanje (osim nekoliko sitnijih stvari) i da je bolje bilo dok je se njime bavio Srba (svojom inicijativom i potpuno na licnoj osnovi). Sada je to drustvo "privatizovano" od strane vecih agencija i par PR "strucnjaka". Pa dajte neke iole vece pomake koje je to drustvance od nastanka uradilo na promeni imizda struke i same struke... Nista, osim par polu-pokusaja, par bezvezno postavljenih (skoro amaterskih) anketa i razmene nagrada u krug po principu damtiovegodine-timivratissledece (cak i kada nagradjeni projekat (ili sta god za sta je dobijena nagrada) cesto ne odgovara ni kategoriji u kojoj je nagrada dobijena!).
2.) Svaka cast Marku i svima koji se trude u ovoj oblasti, ali ono sto mi prvo pada na pamet povodom toga je citat nepoznatog autora: “Nemojte mesati aktivnost i dostignuce. Posao ne znaci produktivnost.”

I to je generalni odgovor. Raditi PRAVE stvari i PRAVIM rezultatima iz dana u dan dokazivati da moze i treba raditi na PRAVI nacin.

A za one kojima je to ipak pomalo pretezak put: ne hvatati se u kolo sa losima je sasvim dovoljno za pocetak, jer ako dobri sednu kod losih, tesko da ce losi postati dobri, pre ce i to malo dobrih (zato sto su uvuceni u igru) postati losi...

Kako bi to rekla jedna reklama: "Mislite o tome..."

m

Marko Selaković | 21/11/2008, 00:48

"Par komentara (bice jako kratki i nemaju nameru nikoga da uvrede, nego samo da se iznesu gole cinjenice):
1.) Smatram da je DSOJ jedno veliko zavaravanje (osim nekoliko sitnijih stvari) i da je bolje bilo dok je se njime bavio Srba (svojom inicijativom i potpuno na licnoj osnovi). Sada je to drustvo "privatizovano" od strane vecih agencija i par PR "strucnjaka". Pa dajte neke iole vece pomake koje je to drustvance od nastanka uradilo na promeni imizda struke i same struke... Nista, osim par polu-pokusaja, par bezvezno postavljenih (skoro amaterskih) anketa i razmene nagrada u krug po principu damtiovegodine-timivratissledece (cak i kada nagradjeni projekat (ili sta god za sta je dobijena nagrada) cesto ne odgovara ni kategoriji u kojoj je nagrada dobijena!).
2.) Svaka cast Marku i svima koji se trude u ovoj oblasti, ali ono sto mi prvo pada na pamet povodom toga je citat nepoznatog autora: “Nemojte mesati aktivnost i dostignuce. Posao ne znaci produktivnost.”"

Moracu da kratko i jasno odgovorim:

1. Bilo bi mi zaista drago da dodjete 02.12. na okrugli sto koji DSOJ organizujete i da argumentovano iznesete ovo misljenje, pa da kroz diskusiju vidimo da li je zaista tako. Licno se ne bih bas usudio da u ovakvoj konstelaciji snaga napisem takvu tezu.

2. Izvolite, nastavite sa omalovazavanjem gotovo svakog i svacijeg rada sem Vaseg. Uz duzno postovanje svega sto ste u prethodnim godinama ucinili, i uz postovanje onoga sto i dalje cinite, mislim da Vam prethodno iskustvo i duzina staza u bransi ne daju za pravo da se na taj nacin ophodite u komunikaciji prema bilo kome, ukljucujuci i mene licno. Uostalom, odlika nekoga ko DOBRO radi svoj posao u nasoj bransi (sto isticete, i sto pojedine reference potvrdjuju) jeste, izmedju ostalog, da ume da adekvatno komunicira, dakle da iznosi cinjenice koje potkrepljuju tezu. To, nazalost, ovoga puta niste demonstrirali. Inace, za svaku dobronamernu sugestiju sam uvek otvoren i raspolozen, kao i za kriticko suceljavanje argumenata.

I da, nemojte zameriti ako Vam je sujeta povredjena, i sami ste rekli da je u nasoj bransi ima i previse.

I..

Marko Selaković | 21/11/2008, 00:53

Da dodam: postovani kolega, dozvolite novom rukovodstvu DSOJ, izabranom pre manje od 60 dana, da barem POKUSA da neke stvari postavi na svoje mesto. Za pojedine aktivnosti, pored energije, potrebno je i vreme. Hvala unapred.

p.s. Daleko od toga da mislim da je DSOJ zavaravanje.

Odlazak

Marko Selaković | 21/11/2008, 07:23

Imajuci u vidu da je nocasnji odgovor prilicno direktan i ostar, i da moze izazvati dalje reakcije, moram da naglasim da necu biti tu do nedelje popodne (idem u zavicaj na Zlatibor da malo napunim baterije :) ).

Pozdrav svima do nedenje popodne!!!

Re: Struka sutra (bez osvrta na juce i danas)

Miloje Sekulic | 22/11/2008, 11:43

> Prvo da sredimo profesiju

Jedna i jedina tema kojom bi svi koji se bave ovom ili bilo kojom pofesijom trebali da se bave je sama profesija, ali ne u smislu "sredjivanja stanja" (sta to uostalom znaci) nego konkretan rad.

Jedino mesto gde moze de se sudi o kvalitetu necijeg rada je trziste a jedini sudija klijent.

Nismo mi ti koji treba da sudimo o nasoj profesiji, bilo na okruglim stolovima bilo na blogovima, nego oni koji nase usluge placaju.

Oni koji nase usluge placaju mogu da sude o nasem radu na osnovu konkretnih rezultata. Ucinak PR-a je, kao i sve pod kapom nebeskom, merljiv.

Mozda je meni malo lakse u tom pogledu jer intenet, zahvaljujuci infrastrukturi koja ga pokrece, omogucava laksa i brza merenja, ali to ne menja generalnu sliku.

Onaj-koji-nema-problem-da-se-potpise-ispod-svog-posta

evaluacija

Miss Cybernaut | 23/11/2008, 22:25

Bas sam se pitala da li ce neko nekad prestati da broji objave i krene da evaluira.

Inace, stvarno uzasan imidz ima PR ali pre svega zbog bliskog dodira sa drugim sektorima (npr. lobiranje na srpski nacin, neukost o onome sto predstavljaju...)
Ja sa svoje strane mogu da kazem da ima VEOMA kvalitetnih. Ali u vecini slucajeva oni ne prate sta se desava na ovom blogu niti u bilo kojem drustvu za PR-ove. Zasto? Zato sto to nije sfera njihovog 1. interesa 2. uticaja
Off line industrije imaju veci uticaj (odakle god on stigao) i treba se s tim pomiriti...sto pre to bolje.
Ovako mozemo svi da vicemo u glas i gubimo vreme - inernet je najcesce odraz a ponekad i (veoma) iskrivljeno ogledalo.

Pozdravljam PR napore i podrzavam PR profesionalce, naravno.
Hajde da vidimo koji ce to domet da ima i kakve off line efekte. Ako nema rezultat, ovo ce biti cist community vapaj.
Ako bude imao rezultat, bice kampanja i znacice MOC.

(plava pilula....crvena pilula... go! :)

Poz

JJ

M JJ

Marko Selaković | 24/11/2008, 00:27

Miloje, JJ,

Makar ostao i community vapaj, i makar delovao na i jednog coveka u smeru i smislu prepoznavanja struke, ovaj blog ce ispuniti svoju svrhu.

Takodje, saglasio bih se da je klijent osnovni i vrhovni sudija, ali je istovremeno pitanje o koliko mi sami edukujemo klijente, kako bi oni iskoristili sve mogucnosti koje im odnosi s javnoscu pruzaju.

p.s. Jutros sam bio u Uzicu na sastanku kod jednog mladog menadzera jedne srednje firme i poencijalnog klijenta StratCom-a. Vrlo sam ohrabren onim sto sam video i cuo, i takvi primeri mi ipak daju ohrabrenje da nijue sbe tako crno kako bi se po mojim postovima, i komentarima drugih ucesnika, dalo ponekad zakljuciti...:)

Re: Struka sutra (bez osvrta na juce i danas)

Nikki | 24/11/2008, 07:07

"ali je istovremeno pitanje o koliko mi sami edukujemo klijente, kako bi oni iskoristili sve mogucnosti koje im odnosi s javnoscu pruzaju."

U vezi sa tim mene recimo zanima, kolika su i kakva ocekivanja klijenata u Srbiji, koliko oni uopste imaju svest o tome sta im je potrebno i na koje sve nacine to mogu dobiti kada se obrate agenciji za uslugu? Ne mogu se oteti utisku, mozda gresim volela bih da cujem vasa iskustva, da ne samo da je stepen te svesti nizak, vec da i dobrom broju "profesionalaca" na jedan nacin ni ne odgovara edukacija klijenta - jer edukovan klijent (trziste) postavlja automatski i vece zahteve, a pitanje je imajuci u vidu situaciju u struci na koji nacin je onda moguce zadovoljiti takvu kvalitativno visu potraznju.

"Off line industrije imaju veci uticaj (odakle god on stigao) i treba se s tim pomiriti...sto pre to bolje."

U tome da se sa tim treba pomiriti se sa tobom ne bih potpuno slozila dugorocno & globalno posmatrano. Cinjenica je da Internet kao medij konkretno u Srbiji po mnogo cemu manje bitan/uticajan nego u razvijenim zemljama, ali to ce se menjati i taj uticaj ce sve vise rasti.

Onaj profesionalac koji se bavi integrisanim komunikacijama (ili kakogod vec to hteli da nazovete ;)) i zeli da u narednih dvadesetak godina zaradjuje hleb na tome itekako mora da bude svestan mogucnosti i trendova u online okruzenju a ne da predominaciju onoga sto zovemo offline okruzenje apriori prihvati kao uklesanu u kamenu. Doduse mislim da ce vremenom cela online/offline/VR/RL prica odavno biti prevazidjena iz prostog razloga sto ce "online" i "virtuelno" biti integrisano u svakodnevni zivot, a generacije odrasle uz Internet to ce biti ono na sta su navikli...:)

Re: Struka sutra (bez osvrta na juce i danas)

Marko Selaković | 24/11/2008, 07:36

"dobrom broju "profesionalaca" na jedan nacin ni ne odgovara edukacija klijenta - jer edukovan klijent (trziste) postavlja automatski i vece zahteve, a pitanje je imajuci u vidu situaciju u struci na koji nacin je onda moguce zadovoljiti takvu kvalitativno visu potraznju."

Nikki, mislim da ovo sto si napisala stoji, nazalost. I to stoji iz dva razloga:

1. Profit je osnovni motivator i ne gleda se dalje. Cinjenica je da mora postojati client-oriented approach, ali nikako nije dobro upustati se u podilazenje klijentu, To za njega sigurno nije dobro, a dugorocno ne odgovara ni agenciji.
2. Povecani zahtevi zahtevaju povecani obim angazovanja i intenzivnu edukaciju zaposlenih u agenciji. Nisam siguran koliko pojedini poslodavci to zele da isprate (naglasavam: pojedini, ne svi).

Po pitanju offline uticaja: Miloje, da li je neko pre 15 godina mogao da ocakuje ovakvu ekspanziju interneta? Pitanje je sta ce biti za narednih 15 godina...Dakle, ne bih zacementirao tvrdnju da ce zanavek biti ovako kako je sada.

Re: Struka sutra (bez osvrta na juce i danas)

Nikki | 24/11/2008, 08:00

Marko, ja mislim da nije vise pitanje sta ce biti, prilicno je jasno sta ce biti (ukoliko ne dodje do neke sveopste katastrofe i propasti tehnoloskog drustva lol).

Tendencija da Internet postepeno integrise sve komunikacije je sve jaca i jasnija. Potreba postoji, tehnologije je podrzavaju a drustvo se kroz te tehnologije transformise... a biznis modeli i prakse ce morati da se prilagodjavaju tome...

Danas nista vise nije zacementirano i osudjeni smo (ili imamo zadovoljstvo zavisi kako ko posmatra)na dinamicnu sredinu u kojoj moramo stalno da ucimo, usavrsavamo se, prilagodjavamo i menjamo :)

nepotreban komentar, Nikki

Miss Cybernaut | 24/11/2008, 15:39

@Nikki je citirala:
"Off line industrije imaju veci uticaj (odakle god on stigao) i treba se s tim pomiriti...sto pre to bolje."

U tome da se sa tim treba pomiriti se sa tobom ne bih potpuno slozila dugorocno & globalno posmatrano. Cinjenica je da Internet kao medij konkretno u Srbiji po mnogo cemu manje bitan/uticajan nego u razvijenim zemljama, ali to ce se menjati i taj uticaj ce sve vise rasti.

__________
Nikki, vas odgovor je cista zamena teza. Dokaz: moja recenica koju ste citirali je u prezentu i govori o sadasnjoj situaciji (surovo ali istinito).

VAZNO:
Buduci trendovi su nesumnjivi u tu ne treba biti mnogo pametan pa ih "predvideti".

Za sada online PR vise obecava nego sto daje, i TO treba prihvatiti kao cinjenicu kojom nadalje treba baratati.

Ako hocete da raspravljate o buducim trendovima komunikacija, uzmite celu ekonomiju u obzir.
To sto su alati dostupni ODAVNO ionako Srbiju nije ucinilo naprednijom i pametnijom, niti PR-ove masovno e-obrazovanim i integrisanim u web.

Posto je deo ekipe ovde odavno aktivan u blogosferi, mozda da se copy/paste sa drugih blogova ipak ne radi nadalje? Da li je to za vas prihvatljivo? Postenije je ostaviti link i potpisati coveka, to je web 2.0 pravilo autorstva - izbegavati "trolovanje" to jest opsta mesta.

Kao sto rekoh, uprkos dostupnosti alata, neki PR-ovi su mahom tamo gde su i bili pre pojave interneta.

Nemojte me pogresno shvatiti, ja vas gledam kao indikator stanja i kao angazovane PR entitete, ne licno (jer se ne poznajemo).

Jos jednom, puna podrska budjenju online PR-nacije :)

Re: Struka sutra (bez osvrta na juce i danas)

Nikki | 24/11/2008, 17:07

"Nikki, vas odgovor je cista zamena teza. Dokaz: moja recenica koju ste citirali je u prezentu i govori o sadasnjoj situaciji (surovo ali istinito). "

Draga Miss, ne vidim razlog da meni pripisujete zamenu teza apriori odbijajuci da uzmete u obzir mogucnost da se sami niste dovoljno jasno izrazili. :) Uostalom trebalo bi znate, kao iskusni u “blogosferi” koliko ovakva komunikacija moze biti nejasna narocito ukoliko se diskutanti ne poznaju. Malo strpljenja, dobre volje i koji red vise objasnjenja radi nikad nije na odmet ukoliko je cilj konstruktivna diskusija.

Vasa recenica da se sa necim treba “sto pre, to bolje” pomiriti po meni ne otvara mogucnosti za dalji razvoj i napredovanje, jer “pomiriti se sa necim” znaci prihvatiti status quo, a u ovom konkretnom slucaju takvo “pomirivanje sa situacijom” praceno prihvatanjem losih praksi sto po automatizmu sto iz straha od konfrontacije sa “autoritetima” industrije i dovodi do situacije u kojoj nema ociglednih pomaka a moralo bi ih biti.

"Za sada online PR vise obecava nego sto daje, i TO treba prihvatiti kao cinjenicu kojom nadalje treba baratati."

Mislite iskljucivo na lokalnom nivou ili uopste? Na koji nacin biste Vi recimo nadalje baratali ovakvom jednom cinjenicom, mislite da je problem u nerealnim ocekivanjima ili u necem drugom?

"Ako hocete da raspravljate o buducim trendovima komunikacija, uzmite celu ekonomiju u obzir.To sto su alati dostupni ODAVNO ionako Srbiju nije ucinilo naprednijom i pametnijom, niti PR-ove masovno e-obrazovanim i integrisanim u web."

Ono sto pisem se uglavnom odnosi na trendove na nivou zemalja razvijene ekonomije jer sam sa istima bolje upoznata. Situaciju u Srbiji u ovom sektoru ne pratim vec vise od 5 godina tako da mi je interesantno da procitam ovakve diskusije, saznam ponesto vise o tome sta se u medjuvremenu desavalo i kakve su okolnosti sada i dam neko poredjenje ili razmisljanje iz svoje referentne tacke…koje moze i ne mora biti tacno :)

"“Posto je deo ekipe ovde odavno aktivan u blogosferi, mozda da se copy/paste sa drugih blogova ipak ne radi nadalje? Da li je to za vas prihvatljivo? Postenije je ostaviti link i potpisati coveka, to je web 2.0 pravilo autorstva - izbegavati "trolovanje" to jest opsta mesta. “ "

Ne znam cemu ovakav “patronizing” ton – niti je lepo niti primereno? Kao sto rekoh cilj diskusije na ovom ili bilo kom drugom blogu za mene nije verbalno nadmudrivanje vec razmena iskustva, razmisljanja i ideja. Preterana kolicina sujete i verbalnih akrobacija bez mnogo toga izrecenog su i razlog iz koga “domacu blogosferu” u ovom segmentu uglavnom ni ne pratim drugim recima –pojma ja nemam o cemu Vi ovde pricate ali vidim da pokusavate nesto na moj racun i cenila bih ako biste ubuduce takve pokusaje diskreditacije sagovornika koga i ne poznajete zaobisli. :)

"Nemojte me pogresno shvatiti, ja vas gledam kao indikator stanja i kao angazovane PR entitete, ne licno (jer se ne poznajemo)."
Uopste ne znam sad na koga ovde mislite – na nas sve koji ovde diskutujemo ili na mene licno ? Ja niti se bavim PR-om niti zivim u Srbiji pa ne znam indikator cega osim nekih mojih stavova i razmisljanja bi moje izjave trebale da budu u ovom svetlu?

oh god...

Miss Cybernaut | 24/11/2008, 22:54

"Ja niti se bavim PR-om niti zivim u Srbiji" by nikki

Ja necu nista reci vise na ovom blogu.
Uzivajte.

Re: Struka sutra (bez osvrta na juce i danas)

linga | 24/11/2008, 23:02

Ako je blog PR, jer to znaci da ga smeju citati samo osvedoceni primerci struke(oni koji valjda imaju licencu, koja btw ne postoji, ili koji po kriterijuma ove ili one grupe imaju dovoljno znanja da se bave tim poslom), a pisati iskuljucivo oni koji ostave CV sa referencama?
Ili cemo ostaviti drugu Marku da nam, ipak pozeli dobrodoslicu?
Mozda u jednom postova napise i koju o sustini komuniciranja, trebace :)

M.

Marko Selaković | 24/11/2008, 23:17

Drage koleginice Nikki, Miss Cybernaut i ostali ucesnici u diskusiji,

Zaista misliim da svako daje svoj doprinos iz najbolje namere. Stavise, ubedjen sam u to. Ne vidim zasto bi bilo lose neku pojavu komentarisati iz donekle decentriranog ugla, kao sto to Nikki cini, niti zasto je lose otvoreno suprotstaviti misljenja, kao sto to sa druge strane cini Miss Cybernaut.

U svakom slucaju, vrlo uskoro cemo se okrenuti lepsim temama - dakle studentskom takmicenju koje je danas odrzano :)

Saljevanje strave ili odrastanje

Eugen | 17/12/2008, 17:03

Dragi prijatelji, bojim se da je osnov ove diskusije promasen, pa prelazi u supljak

Dodaj komentar





Zapamti me

 
Powered by blog.rs